DRAMA: ”THIN BLUE LINE” – ny svensk hverdagskrimi på vej til hele Norden

”Hvordan kan du forblive et helt og kærligt menneske, når du dagligt møder samfundets absolutte bagside i dit job. Seerne kommer til at møde menneskelige karakterer med fejl og mangler i en slags Hill Street Blues i 2020 i Malmø.” Sådan sammenfatter SVT´s dramachef Anna Croneman indholdet i SVT´s nye dramaserier.

Kollasje af billeder fra serien "Tunna blå linjen"

Serien Tunna Blå Linien, som får premiere primo 2021 i hele Norden, handler om Sara, Magnus, Jesse, Leah, Dani och Faye, som alle er ansat ved politiet i Malmö.

De kæmper hver især med at få deres hårde arbejdsliv til at hænge sammen
med privatliv og relationer til deres venner. Deres arbejdsplads er gaderne i Malmö, en by med mange sider.

Illustration fra serien.
Politifolkenene tager seerne med ud i de lokale miljøer og giver plads til anderledes fortællinger end de gængse. Foto: SVT / Anagram

Behov for at genopfinde genren

Norden, og ikke mindst Sverige, er kendt for sine fantastiske krimibøger og
krimiserier. Men der har ikke været mange nordiske tv-krimiserier de sidste år. Ifølge SVTs dramachef Anna Cronemann var der opstået en form for mæthed.

”Jeg tror, at de fleste mennesker, både publikum og manusforfattere, måske
var lidt trætte af genren
. At alle indså, at hvis man skulle lave endnu en tv-krimi, skulle man på en eller anden måde genopfinde genren. Måske var det muligt gennem en række serier baseret på reelle sager, såsom f.eks. ‘Efterforskningen’ og ‘Jagten på en morder’. Jeg tror, at som verden ser ud i dag, er der en stærk længsel efter drama og dramedy”.

Norden viser fornyelseskraft

Samtidig med at hun erkender, at Nordic Noir nok har haft sin tid, peger hun på, at to ud af seks udvalgte seriebidrag var nordiske ved den internationale dramafestival C21 i London sidste år.

”Faktisk synes jeg, at vi i Norden har grund til at være stolte. Det er muligt, at luften gik ud af Nordic Noir på et tidspunkt, men på C21 havde vi – de nordiske public service-bolag – to ud af de seks særlige udvalgte seriebidrag til visning i den ikke-engelske dramaklasse. Og når vi så snakker om dramatendenser, så synes jeg f.eks. dramaserier som SVTs ‘Kalifatet’, NRKs ‘22. juli og DRs ‘Ulven kommer’ viser en meget stærk fornyelseskraft blandt de nordiske public service-medier. Så seerne får nu både nye former for tv-drama og tv-krimi,” siger Anna Croneman.

Portrett av Anna Croneman, sjef for drama i SVT. Foto: Eva Edsjö/SVT
Betydningen af et stærkt dramasamarbejde bliver større for hver dag, vurderer SVTs dramachef Anna Croneman. Foto: SVT

Ønsker sig et stort nordisk projekt

Ifølge den svenske dramachef er udfordringen lige nu på dramaområdet, at
de store internationale streamingtjenester udgør en ”god” one-stop-shop for
producenter, manusforfattere, instruktører, skuespillere og nye talenter. Man undgår besvær med for eksempel at skulle søge finansiering flere steder, og umiddelbart kan det se nemmere ud at gå til. Men som hun også påpeger:

”Så sælger de selvfølgelig de fleste af deres rettigheder på denne måde, hvilket kan have andre konsekvenser. Men det ser ikke ud til at bekymre nogen lige nu, så derfor skal vi i bolagene møde denne konkurrence med høj kvalitet og samtidig være modige”.

De nordiske public service-bolags dramachefer og dramaenheder har haft et tæt samarbejde gennem mange år. Igennem de seneste to år har man forsøgt at styrke dette yderligere gennem Nordic12-samarbejdet, hvor man sammen som et minimum co-producerer 12 nordiske dramaserier hvert år.

”Jeg ser, at betydningen af et stærkt nordisk drama-samarbejde bliver større og større hver dag. Jeg synes, at vi nordiske dramachefer har en rigtig god dialog og et ægte samarbejde. Det er ikke altid vi er ”det samme sted i øjeblikket”, men det betyder ikke noget, fordi det ikke er fuld enighed, der hjælper os med at komme videre. Hvis jeg virkelig skulle ønske mig noget endnu mere af det nordiske samarbejde i fremtiden, så er det et virkeligt stort, fedt nordisk projekt,” erklærer Anna Croneman.

Og faktisk er nordiske dramachefer lige nu ved at få udviklet et norsk
dramaprojekt, der måske kan få et stort pan-nordisk gennemslag og
dermed opfylde Anna Cronemans ønske.

Tunna blå linien (SVT)
Co-producers: DR, NRK, RUV and Yle
Production company: Anagram
Main writer: Cilla Jackert
Main director: Sanna Lenken
Premiere: January and February 2021 in all five
Nordvision-countries.